به روز شده: 9 ساعت و 16 دقیقه قبل
کد مطلب: 64540
زمان انتشار: چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 11:49:14

نقش رسانه در معرفی کالای ایرانی

حقوق شهروندی  - * محمد علی پیوند

 

امروزه رسانه ها بیشترین تأثیر را برافکارعمومی دارند. لحظه ای نیست که انسانها بدون رسانه ها بسر برند. استفاده از رسانه مربوط به طبقه اجتماعی و یا افراد خاص نیست بلکه تمامی مردمی که در یک جامعه زندگی می کنند به نوعی درگیر با آن می باشند بخصوص با آمدن شبکه های مجازی و اجتماعی که این ارتباطات را بیشتر و گسترده تر نموده است .

هربرت مارشال مک لوهان، استاد کانادایی و فیلسوف نظریه پرداز تئوری های ارتباطی و روشنفکر اجتماعی در یکی از کتاب های خود بنام "درک رسانه" می گوید: ارشمیدس فیلسوف، ریاضیدان ، فیزیک دان و مهندس مخترع و منجم یونان باستان گفته است یک نقطه اتکا در جهان به من نشان بدهید تا من توسط آن دنیا را تکان بدهم. مک لوهان معتقد است که اگر ارشمیدس امروز زنده بود حتمأ رسانه ها را به ما نشان می داد. رسانه ها هم بیان کننده حقیقت هستند هم می توانند حقیقت جامعه را بازسازی کنند. این خصوصیت رسانه به او امکان اعتمادسازی را می دهد زیرا چنانچه رسانه ها نتوانند چهره واقعی جامعه را نشان دهند خود به خود با عدم اعتماد و اطمینان مردم مواجه خواهند شد و همین جاست که افکار عمومی بر علیه آن موضع می گیرد.

تمام رسانه ها دارای سه وظیفه عمده و مهم هستند : 1- خبری 2- آموزشی 3- هدایت - رهبری 4- تبلیغی - تفریحی.
حال چنانچه هر یکی از آنها را به درستی انجام ندهند از چشم و نظر مردم می افتند و مخاطبان آنها به رسانه های دیگری رجوع می کنند.

در موقعیت های مختلف یک نظام یا کشور مسائل گوناگونی می تواند مورد اهمیت خاص قرار گیرد برای گسترش و اطلاع مردم، رسانه ها با وظایفی که عنوان شد بهترین منبع پخش و انتقال آن می باشند. رسانه ها مستقیم و غیر مستقیم باید در راستای کمک ویاری به موضوع آن را پوشش دهند. مثلأ وقتی مسأله مورد نظر استفاده از کالای داخلی باشد با اطلاع رسانی، آموزش و همچنین راهنمایی و هدایت و بالاخره در تبلیغات می توانند آن را در اذهان مردم انتقال دهند.

رسانه های تصویری بخصوص تلویزیون می تواند همین کار یا وظیفه را بصورت مستقیم وغیر مستقیم در فیلم ها ، سریال ها و سرگرمی های خود نشان داده  تا در افکار عمومی جای خود را پیدا کنند.

وقتی امروز بزرگان بخصوص مقام معظم رهبری این اهمیت را احساس کردند و تبریک سال نو، سال 97 را سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری می نمایند، ارگان‌های مختلف بخصوص رسانه ها می بایستی وظیفه خود را در این خصوص بنحو احسنت انجام دهند. چنانچه در این جهت گام برندارند آسیب های جدی بر جامعه وارد خواهد شد .

با توجه به تنوع رسانه ها بخصوص رسانه های نوظهور مثل شبکه های مجازی و اجتماعی ما شاهد نقدهای بیرحمانه ای خواهیم بود، همانطور که مردم عزیزمان مشاهده کردند شبکه های اجتماعی استفاده از مسئولین را از کالاهای خارجی به چالش کشیده و با شفافیت خاص به گونه ای اعتراضشان  از این وضعیت را نشان دادند.

زمانیکه رسانه های رسمی به وظایف خود در راستای کمک به توسعه و پیشرفت عمل نکنند، باید منتظر نقد و افشاگری توسط رسانه های غیر رسمی مثل شبکه های مجازی و اجتماعی باشند. آنوقت رسانه های رسمی به چالش کشیده شده  اعتماد و اطمینان خود را از دست خواهند داد. حقوق شهروندی ایجاب می کند که رسانه ها صادقانه و با شفافیت مسائل مبتلا به جامعه را در اختیار مردم عزیزمان قرار داده تا حق و حقوق  آنها بصورت درست و صحیح رعایت شود .

در خاتمه توجه مسئولین و همچنین رسانه ها که نقش اصلی و مهمی را در راستای پوشش و گسترش فرهنگ استفاده از کالاهای ایرانی بعهده دارند به این نکته جلب می نماید: که تاکنون همکاری و یاری در معرفی و استفاده از کالاهای داخلی را مشاهده نکرده ایم ( رسانه ها در تقویت و روحیه سازندگان داخلی نقش اساسی را بازی می کنند) لذا خواستار توجه قاطع و خاص به این موضوع بوده امیدواریم که بزودی شاهد برنامه های خوبی برای معرفی کالای داخلی بصورت مستقیم وغیر مستقیم باشیم.

 

دکترای علوم ارتباطات و مدرس دانشگاه *  

 

کد مطلب: 64540
زمان انتشار: چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 11:49:14
نظرات
هیچ نظری درباره این مطلب تا کنون به ثبت نرسیده است.
فرم ارسال نظر

نام (اختیاری)

پست الکترونیک (اختیاری)  

آدرس وب سایت یا وبلاگ

نظر شما  

لطفا حاصل عبارت را در باکس مقابل وارد نمایید:

 = 7+1

دیگر مطالب
گفتگو
پنس برای دلگرمی صهیونیست های منزوی آمد|اروپا با آمریکا همراهی نمی کند
سخنگوی اسبق وزارت خارجه از یک سفر بحران زا می گوید:
پنس برای دلگرمی صهیونیست های منزوی آمد|اروپا با آمریکا همراهی نمی کند
حمیدرضا آصفی