به روز شده: 2 روز و 9 ساعت و 20 دقیقه قبل
کد مطلب: 67308
زمان انتشار: سه شنبه 20 شهریور 1397 - 09:36:47

نسخه شفابخش اسلام عاشورایی

حقوق بشر  - 
سید جعفر قنادباشی

اینکه می گویند تاریخ تکرار می شود، سخنی دقیق و به غایت حکیمانه است. گویی که ماجرای بدعت های گام به گام در بدنه جامعه اسلامی پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) و به مسلخ رفتن اسلام ناطق، حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، نقل امروز جامعه مسلمانان است. وقتی که امام حسین(ع) پرچم حق طلبی را بلند کرد، گروهی که خود را نماینده نسخه ناب و اصیل از آموزه های وحیانی می دانستند، بیرقی در مقابل آن بلند کردند و عوام را با زر و زور و تزویر پیرامون خود گرد آوردند چون تصمیم گرفته بودند به اعقاب خود بازگردند و عصر جاهلیت را پس از حلول نور در ظلمت، احیا کنند. امروز هم پس از گذشت قرن ها بار دیگر، «جاهلیت مدرن» صاحب پرچم و بیرق شده و در مقابل «تمدن نوین اسلامی»  قد علم کرده است. اسلام وهابی و زیر شاخه های آن مثل اسلام تکفیری در برابر ندای حق طلبی که قاطبه مسلمانان حامی آن هستند، عرض اندام می کند. قدرت های بزرگ و حامی این نسخه جعلی و انحرافی مثل طاغوت های سال 61 هجری، حربه های تبلیغاتی و اقتصادی با چاشنی تطمیع و تهدید را به جریان انداخته، می کوشند که صفوفی از کشورهای اسلامی را برای مقابله با منادیان معنویت و وحدت مسلمین بیارایند.
قارون های عربستان همانند امویان، به این کشور و به آن حاکم نامه می نویسند و وعده می دهند، در باغ سبز نشان می دهند و کیسه های زر را به بهای هم آوایی پیش پای آنها پرتاب می کنند و در عوض، عرض و آبرویشان را می خرند و در مقابل منیت های قومی و قبیله ای خود قربانی می کنند. کسانی که با آنها هماهنگ نشوند و در صف یزیدیان زمان نایستند، مثل قبایل و افراد سرشناس در واقعه عاشورا، تحت فشار و تهدید قرار می گیرند تا بین طرد شدن و برخورداری از جیفه دنیا، یکی را انتخاب کنند. از این رو، درس مهمی که عاشورا در رفتار سیاسی به جامعه اسلامی می آموزد، ستیز با جائران و ظالمان به ویژه حاکمان این جرگه و تنقیح دین مبین اسلام از آلودگی هاست. عاشورا به ما می‌آموزد که مسلمانان نمی‌توانند در برابر ستم و دسیسه های جاهلیت مدرن سکوت کنند و بی‌تفاوت بمانند و اگر به بلیه خفقان و سکوت دچار شوند، در سلک همان گروه به شمار می آیند. امام‌حسین(ع) در سخنانی در برابر سپاهیان حر فرمودند: «ای مردم رسول خدا(ص) فرمود: اگر کسی حاکم ستمگری را ببیند که حلال خدا را حرام می‌کند، عهد و پیمان الهی را می‌شکند، و با سنت رسول خدا مخالف است و با بندگان خدا به ستم و بیدادگری رفتار می‌کند، پس با گفتار و کردار در برابرش نایستد، بر خداست که این فرد را نیز با همان حاکم ستمکار محشور کند.»

آیا جز این است که اسلام حاکمان جور زمان که به یزیدیان اقتدا کرده اند، عهد و پیمان الهی در استکبار ستیزی را زیر پا گذاشته اند و با سنت نبوی که دین رحمت و مودت و رأفت است، مخالفت کرده و تکفیری ها را به جان امت های اسلامی انداخته اند ؟ قصد کرده اند که از این رهگذر، اسلام عزیز را به ذلت بکشانند و به سیاق اسلاف خود، لباس عزت را از قامت مسلمانان درآورند، این در حالی است که در فرهنگ عاشورایی، مسلمان عزیز است و هرگز نباید تن به ذلت و خواری بدهد، چراکه ذلت و خواری با مسلمانی قابل جمع نیست. با طواغیت زمان پالوده می خورند و از هیچ ستم و بیدادی در حق مسلمانان کوتاهی نمی کنند، پس آیا راهی جز مخالفت با آنها و به فرموده سرور آزادگان، ایستادگی با گفتار و کردار در برابر آنها باقی می ماند ؟ این نکته نیز حائز توجه است که تمام بلیات جوامع اسلامی از زمانی کلید خورد که معارف اسلامی در بنیان حکومت ها به حاشیه رانده شد و زعمای نالایق و وابسته به قدرت های استکباری عنان امور را در دست گرفتند. در فلسفه سیاسی، درباره نقش حکومت در تأمین سعادت، اخلاق و معنویت گفت و گو بسیار است. برخی بر این باورند که این‌گونه امور در قلمرو مسائل خصوصی افراد جای داشته و حکومت در این باره هیچ مسؤولیتی ندارد، همچنانکه که شاهدیم این قرائت معیوب، مورد استقبال حکومت های طاغوت عصر حاضر نیز قرار دارد. در خصوص خوشایند بودن اسلام منهای کارکرد حاکمیتی، همین بس که رؤسای جمهور کشور ام الفسادی همچون آمریکا، هر ساله به سبک امویان و یزیدیان سفره افطار می اندازند و رژیم صهیونیستی به عنوان حامی تکفیری ها به عربستان و اقمارش، اعیاد اسلامی را تبریک می گوید. در اندیشه سیاسی اسلام محمدی اما به دلایل بسیاری، حاکم مرعوب قدرت ها نباید بر اریکه قدرت بنشیند و ظواهر عوامفریبانه را مستمسک بقای حکومت خود کند. پای درس عاشورا، نه تنها حاکم و همه کارگزاران کشورهای اسلامی باید به اسلام و ارزش‌های آن باور داشته باشند، بلکه ضرورت دارد که خط قرمز پر رنگی با سلاطین جور زمان بکشند و از اسلام آمریکایی تبری بجویند.
بر همین اساس هنگامی که اسلام و مبانی آن از سوی امویان مورد تهاجم قرار گرفت و یزید و کارگزارانش به روشنی بر خلاف احکام و معارف اسلام عمل کرده، با تظاهر به فسق، با کافران شراب خوردند و هم پیاله آنها شدند، سلاله نبی اکرم(ص) برای صیانت از اسلام ناب محمدی قیام کرد چرا که اگر اینچنین نمی شد، دیری نمی‌پایید که از اسلام جز نامی باقی نمی‌ماند. بنابراین، نسخه رهایی بخش عصر حاضر نیز چیزی یک گام فراتر یا یک قدم کمتر از آنچه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) عمل کردند، نیست. با وجود کاستی ها و ضعف هایی که امروز در میان مسلمان و جهان اسلامی مشاهده می شود اما به برکت خون شهدای کربلا، جبهه حق طلبان و عاشوراییان از هر زمان دیگری قدرتمندتر و پالایش اسلام ناب محمدی از لوث وجود اخلاط تکفیری، وهابی و آمریکایی بیش از پیش ممکن و عملی شده است. این ذخیره گرانبها در اوج سختی‌ها و چالش‌ها به یاری جبهه حق آمده، هرگاه غبار فتنه‌ها، ضلالت‌ها و انحرافات بر چهره حق نشسته، عطر الهی عاشورا، فطرت‌ها را بیدار و دسایس را باطل ‌ساخته و تفسیر عمیق و دقیق این جمله نورانی را بارها به منصه ظهور رسانده است که «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.»

منبع: حمایت

کد مطلب: 67308
زمان انتشار: سه شنبه 20 شهریور 1397 - 09:36:47
نظرات
هیچ نظری درباره این مطلب تا کنون به ثبت نرسیده است.
فرم ارسال نظر

نام (اختیاری)

پست الکترونیک (اختیاری)  

آدرس وب سایت یا وبلاگ

نظر شما  

لطفا حاصل عبارت را در باکس مقابل وارد نمایید:

 = 6+4

دیگر مطالب