X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 05 بهمن 1399
تعداد بازدید خبر : 6581
تاریخ ثبت : یکشنبه, 05 بهمن,1399 | 04:56 ب.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 05 بهمن,1399 | 04:42 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 05 بهمن,1399 | 04:59 ب.ظ

آماری از تبعات و تلفات واکسن امریکایی فایزر و مدرنا

  • آماری از تبعات و تلفات واکسن امریکایی فایزر و مدرنا

در حالی که دولت آمریکا سعی دارد به گونه ای القا کند که طرفداران واکسن فایزر در دنیا زیاد هستند اما رسانه های رسمی کشورها در گزارش هایی از تلفات و تبعات واکسن فایرز و مدرنا خبر می دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، از ابتدای بحث تزریق واکسن فایزر به عموم مردم در آمریکا و کشورهای غربی ابهامات زیادی درباره عوارض جانبی این واکسن مطرح و با انتشار اخباری پیرامون مرگ و واکنش‌های شدید پس از دریافت این واکسن، نگرانی‌ها دو چندان شد.

در حالی که قرار بود کمتر از یک سال همه اقشار آسیب‌پذیر واکسن‌های مدرنا، فایزر، بایوتک و آکسفورد را دریافت کنند و در این میان فایزر بیشترین طرفدار را داشت اما آسیب‌های جانی فایزر تا حدی بالا گرفت که حتی منجر به مرگ بسیاری از دریافت‌کنندگان واکسن شده است.

در آمریکا و اروپا نیز تردیدها درباره استفاده از این واکسن‌ها به‌شدت بالا رفته و هرروز که می‌گذرد اخبار و گزارش‌های بسیار نگران‌کننده‌ای از این واکسن‌ها منتشر می‌شود. بر اساس گزارش‌هایی که در سامانه فدرال «گزارش عوارض جانبی واکسن» در آمریکا ثبت شده، ۵۵ نفر در این کشور بعد از دریافت یکی از واکسن‌های «فایزر» یا «مدرنا» جان باخته‌اند و صدها نفر نیز دچار عوارض شدید و بعضاً تهدیدکننده حیات شده‌اند.

مواردی از مرگ‌ومیر در اثر تزریق این واکسن گزارش شده است که آخرین موارد آن مرگ دو سالمند در نروژ و یک پرستار ۴۱ ساله در پرتغال است. همچنین طبق اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا در مراحل آزمایش انسانی آن، ۶ نفر از ۳ تزریق کنندگان جان خود را از دست دادند.

بر اساس گزارش«راشا تودی»‌، اداره بهداشت عمومی کالیفرنیا اعلام کرد: تعداد موارد مربوط به واکنش‌های منفی ناشی از تزریق واکسن کرونای شرکت مدرنا به طور غیرعادی رو به افزایش بوده و تزریق این واکسن باید تا زمانی که تحقیقات مناسبی در این خصوص انجام نشده، متوقف شود». به گفته مقام‌های بهداشت و درمان ایالت کالیفرنیا، تعداد کسانی که پس از تزریق واکسن کرونای شرکت مدرنا، واکنش آلرژیک نشان داده‌اند به سرعت رو به افزایش بوده است.

گزارش سازمان بهداشت جهانی و نیویورک تایمز می گوید که در حال حاضر ۶۴ واکسن در مرحله تست انسانی در سراسر دنیا قرار دارند و در حدود ۲۰ واکسن نیز به مرحله نهایی تایید رسیده اند. این در حالیست که ۸۵ واکسن نیز در مرحله تست بر روی حیوانات قرار دارند و هنوز به مرحله تست انسانی نرسیده اند.

استرالیا، نیوزیلند، ژاپن و تایوان تا پایان فوریه ( اسفند) یا بعد از آن واکسیناسیون را شروع نمی‌کنند؛ قرار است با تأخیر عمدی در روند واکسیناسیون، این کشورها داده‌هایی از اثربخشی و عوارض جانبی واکسن، قبل از واکسینه‌کردن جمعیت آسیب‌پذیر و عموم مردم، کسب کنند. کره جنوبی نیز تصمیم مشابهی گرفته است.

بر اساس آمارهای منتشر شده رسمی تاکنون مرگ 57 آمریکایی ، مرگ 29 نروژی، 10 آلمانی، 1پرتغالی گزارش شده است و این در حالی است که این واکسن نه تنها آمار مرگ و میر بالایی داشته برای تزریق کنندگان نیز عوارض جانبی و فلج به همراه داشته است .

بر این اساس، تزریق این واکسن ها برای 100 هلندی عوارض جانبی و برای 13 اسرائیلی فلج صورت و برای 24 آمریکایی معلولیت دائم به همراه داشته است .

اما واکسیناسیون در ایران تاکنون مسیر درستی را طی کرده و همه متخصصان و سیاستمداران ایرانی بر این باورند که باید همه اقشار آسیب‌پذیر از واکسن کرونا بهره مند شوند در همین راستا فاز سوم واکسن داخلی نیز انجام گرفته و عملیاتی شده است.

ارسال نظر: