تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
"روز قدس" نماد اتحاد میان ملل اسلامی برای حمایت از مظلوم در برابر ظالم است
جمعه 2 خرداد 1399 - 08:31:37 |  حقوق بشر

یاسر میرزا جعفری می‌گوید: روز قدس نماد و سمبل اتحاد میان ملل اسلامی در سرتاسر دنیا در حمایت از آزادی و استقلال ملت فلسطین و یک صدا شدن مسلمانان،برای برچیده‌شدن ظلم و ستم زورگویان در حق ضعیفان است.

افسانه شیپوری: آخرین جمعه‌ی ماه مبارک رمضان، ماه بندگی و مهمانی خدا، با درایت حکیمانه‌ی معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) به منظور تداوم بخشیدن به محور مقاومت و حمایت از ملت مظلوم فلسطین، «روز قدس» نام گرفت.

روز قدس، نماد وحدت و اراده امت اسلامی در مقابل جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیستی است؛ روزی که مسلمانان و آزدایخواهان جهان برای صف‌بندی عدل در مقابل ظلم، از شرقی‌ترین سرزمین‌ها تا غربی‌ترین نقاط جهان به پا می‌خیزند تا به فریاد مظلومیت و استمداد ملتی که با خون فرزندان خود پرده از چهره کریه و خوی ددمنشانه رژیم غاصب صهیونیستی برانداختند، لبیک گویند‌.

امسال،اگر چه مردم نمی‌توانند به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا به خیابان‌ها بیایند و همچون سالیان گذشته از ملت مظلوم فلسطین حمایت کنند ولی دست از حمایت خود نکشیده و از طریق فضای مجازی انزجار و عصبانیت خود را از ظلمی که بیش از هفت دهه در حق مردم فلسطین شده، اعلام داشته و ثابت کردند که فلسطین همچنان مساله اصلی جهان اسلام است. امسال، همچنین تقارن روز قدس با سالروز آزادسازی خرمشهر، اهمیت و ارزش این روز را دو چندان کرده است.

یاسر میرزا جعفری

«یاسر میرزا جعفری» نویسنده و کارشناس ارشد حقوقی درباره اهمیت روز قدس، می‌گوید: دفاع در برابر حمله و تجاوز، جزو حقوق اولیه و از اصولی‌ترین حقوق مسلم و بنیادین هر فرد بشر است.
از این جهت روز قدس را می‌توان به عنوان نماد و سمبل اتحاد میان ملل اسلامی در سرتاسر دنیا معرفی کرد. روزی که افراد بشر فارغ از دین و مذهب و نژاد برای آزادی و استقلال یک صدا می‌شوند و خواستار برچیده‌شدن ظلم و ستم زورگویان در حق ضعیفان می‌شوند. گفتگوی این حقوقدان را با پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر می خوانید.

دفاع از حقوق فلسطینیان در برابر رژیم اشغالگر قدس، از منظر فقه و حقوق اسلامی چه جایگاهی دارد؟
دفاع در برابر حمله و تجاوز، جزو حقوق اولیه و از اصولی‌ترین حقوق مسلم و بنیادین هر فرد بشر است. چه اینکه عدم دفع ضرر، موجب ورود و بروز آسیب و خسارت می‌گردد. اما مطابق شریعت اسلام و قانون هر دفاعی می‌بایست متناسب با حمله و خطر صورت پذیرد تا بتوان قائل به مشروعیت دفاع گردید. اما مشکل از جایی شروع می‌شود که گاهی فعل تجاوز و حمله، لباسی دیگر بر تن کرده و به جای رویارویی مستقیم و مسلحانه، خنجر خود را از پشت فرو می‌کند. به طوریکه قربانی حتی متوجه نمی‌شود که از کجا و چگونه و توسط چه کسی مورد حمله قرار گرفته است.

در مورد مساله فلسطین هم مساله به همین منوال است. به طوریکه صهیونیست‌ها بارها و بارها تعامل را بر تقابل و رویارویی مسلحانه ترجیح داده و در این مسیر بسیاری از اراضی فلسطینیان را با حیله و ترفند از آنان خریداری کردند. در این شرایط مردم فلسطین تا به خود آمدند خود را بی‌خانه و کاشانه دیدند. در این شرایط دیگر چه راهی جز تقابل و دفاع برای این مردم باقی می‌ماند. چه اینکه هویت هرفرد بشر وابسته و عجین با خاک است و فرد بدون خاک، هویت ندارد. اسرائیل که با یک ادعای واهی خود را به عنوان کشوری مستقل به جهان معرفی کرده سعی در افزودن به مساحت خاکی خود کرده و به همین جهت مردم فلسطین با شرایطی به مراتب سخت تر از قبل روبرو شدند . در این حالت هر عقل سلیم و وجدان بیدار دفاع در برابر متجاوز را تجویز می‌کند.

در قضیه اشغال فلسطین برخی دعوت به مقاوت مردمی و برخی دعوت به مقاومت مسلحانه می‌کنند، از تظر شما کدامیک توانسته ملت فلسطین را به اهداف خود نزدیک کند؟
 در طول تاریخ بارها و بارها شاهد وقوع جنگ و رویارویی مسلحانه مردم فلسطین و ارتش اعراب با رژیم صهیونیستی بوده‌ایم. اسرائیل نیز همواره خود را کشوری قدرتمند وانمود کرده و ارتش خود را در زمره‌ی قدرتمند‌ترین ارتش‌های دنیا می‌داند؛ اما علیرغم این اظهارات در رویارویی‌های مسلحانه و مستقیم ، بارها و بارها طعم شکست را چشیده است، ازجمله جنگ ۳۳ روزه. از طرف دیگر همواره مراجع و محافل بین‌المللی متعددی وجود دارند تا به اختلافات میان ملل و مردم رسیدگی کنند. به عبارت دیگر نقش و اهمیّت تعامل و مذاکره در بهبود شرایط و پیشگیری از وقوع جنگ بر کسی پوشیده نیست. چه اینکه جنگ و درگیری چیزی جز نابودی فرهنگ و تمدن و بشر در پی ندارد. از طرف دیگر، برخی جنگ‌ها و درگیری‌های منطقه‌ای بسیار پتانسیل به وقوع پیوستن جنگ‌های فرا منطقه‌ای و بزرگ را دارند. از همین روی نمی‌توان به جایگاه و نقش مذاکره بی‌توجه بود، البته رژیم  غاصب صهیونیستی را در این مقوله نمی‌توان گنجاند.

برخی روز جهانی قدس را صرفأ حرکتی نمادین تلقی می‌کنند، اما برخی آن را یک همه‌پرسی بزرگ با مشارکت اکثریت ملت‌های اسلامی برای آزادسازی قدس شریف از چنگال غاصبان صهیونیست می دانند اهمیت این روز را با توجه به دیدگاه‌های فقهی- اسلامی بفرمایید؟
 روز قدس را می‌توان به عنوان نماد و سمبل اتحاد میان ملل اسلامی در سرتاسر دنیا معرفی کرد. روزی که افراد بشر فارغ از دین و مذهب و نژاد برای آزادی و استقلال یک صدا می‌شوند و مانع ظلم و ستم زورگویان در حق ضعیفان می‌شوند.
روزی که فارغ از هر عقیده سیاسی و مذهبی می‌توان همراهی و پشتیبانی خود از ملل مستضعف را نشان داد. روزی که اتحاد دیگر دین و مذهب نشناخته و گلوی ظالم زیر دستان مظلوم خواهد بود.

با توجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و مجازی برگزار شدن روز قدس امسال، پیشتهاد شما برای بهره‌مندی هر چه بهتر از فضای مجازی در همدلی ملت‌های مسلمان و حمایت از فلسطینیان چیست؟
فضای مجازی ظرفیت‌های بی‌انتهایی دارد. آنچه در وهله‌ی اول می‌بایست بدان توجه داشت نشان دادن عظمت و ظرفیت‌های بالای این روز جهانی به تمام دنیا به ویژه ظالمان و زورگویان عالم است. چه اینکه در شرایط کنونی و درگیری دنیا با ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ها و فاصله گذاری اجتماعی نمی توان همچون سال‌های پیش، عظمت و ابعاد همه جانبه‌ی این روز را به گوش جهانیان و زورگویان عالم رساند. اما با توجه به قدرت و نفوذ فضای مجازی در عصر حاضر می‌توان از این ظرفیت‌ها برای رساندن پیام اتحاد و همبستگی ملل و دفاع از ملل مظلوم استفاده کرد.


کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به ستاد حقوق بشر در ایران است.
منبع: ستاد حقوق بشر
چاپ شده در تاریخ پنجشنبه 15 خرداد 1399 - 18:29:48 از آدرس: